Za svoj život sme sa pravdepodobne už všetci stretli s meškaním spojov, predovšetkým ak sme cestovali vlakom alebo autobusom. Ale čo v prípade, ak je naša trasa dlhšia a podobná situácia nastane, keď plánujeme využiť letecké služby? Naša dovolenka alebo inak dôležitá cesta sa môže nepekne skomplikovať. A to najmä v situácii, ak nevravíme o meškaní v trvaní niekoľkých minút, ale priamo niekoľkých hodín. Takisto sa môže stať, že konkrétny let bude zrušený. Žiaľ ide o pomerne reálny príklad situácie, na ktorú musíme byť pripravení.
Ale čo teraz? To zostaneme len tak trčať na letisku? Prečo by sme mali pykať za niečo, za čo nemôžeme? Teraz musíme držať hlavu dole a uvedomiť si, že predsa máme nárok na kompenzáciu.
V súlade so zákonmi EÚ sa o nás letecký dopravca v prípade minimálne dvojhodinového meškania musí postarať :
· Zabezpečením stravy a občerstvenia, poskytnutím dvoch bezplatných telefonátov či možnosťou poslať e-mail, v niektorých situáciách takisto vzniká nárok na ubytovanie a odvoz do hotela.
Ale pozor, môžeme vravieť takisto o finančnej kompenzácii za predpokladu, že ide o vyše 3 hodinové meškanie letu.
Musíme si však upresniť niektoré detaily. Na finančné odškodnenie vzniká nárok vtedy, keď sa lietadlo dostaví do plánovej destinácie minimálne o tri hodiny neskôr, než bolo v pláne. Príčinou tohto omeškania však nesmú byť mimoriadne okolnosti, ktoré letecký dopravca nedokáže ovplyvniť (nepriaznivé počasie, prírodné katastrofy, štrajk zamestnancov,…). Nárok je platný takisto len vtedy, ak vravíme o odlete z letiska niektorých z krajín EÚ, respektíve krajín, ktoré sú súčasťou únie.
Pre jednotlivca a bežného cestujúceho tak môže byť požadovanie svojich nárokov pomerne fuška. Potrebnou dokumentáciou, odbornými postupmi a znalosťou i presadzovaním vášho práva vám všetko môže pomôcť agentúra, ktorá sa na danú problematiku špecializuje.